Lektire.ba - Pomoć pri pisanju lektira
Hajduk u Beogradu lektira – Gradimir Stojković: Analiza i kratak sadržaj

Hajduk u Beogradu lektira – Gradimir Stojković: Analiza i kratak sadržaj

Kratak sadržaj

Roman “Hajduk u Beogradu” je najpoznatije delo Gradimira Stojkovića. Čitajući ovaj roman, zapažamo koliko je pažnje posvećeno dečijem odrastanju i svemu onome što ga nesumnjivo prati. Proces sazrevanja svakog deteta nailazi na niz zadataka, važnih lekcija, brojnih prepreka, ali s važnim razlogom – oblikovati ličnost deteta na pravi način.

Dečiji problemi, ma koliko se činili malima, beznačajnima i sitnicama, nikako nisu nevažni. To su nesumnjivo veliki i značajni problemi kroz doživljaj svakog mališana. Stojković u ovom romanu pažnju usmerava na proces uklapanja deteta u novu sredinu i okruženje, koje je praćeno velikom promenom ne samo u dečaku Gligoriju Pecikozi Hajduku, već i promenama u njegovoj porodici i u njegovom odnosu sa drugima. Odrastanje i sazrevanje na lakši ili teži način, uz brojne okolnosti i događaje usmeravaju dečakovu ličnost i podstiču njeno oblikovanje.

Gligorije je dečak sa sela, jednostavan, iskren, skroman i nakon što se sa porodicom doseljava u Beograd, u njegovom životu uslediće velike promene. Dolazak u novu školu i poznanstvo s novim prijateljima nimalo mu nije godilo. Naime, u novoj sredini bio je sasvim odbačen i nepoželjan, što ga je teralo da se oseća usamljeno, neprijatno i nostalgično. Za njega je to bio veoma mučan i tužan period, praćen nizom nestašluka i prepreka već od samog početka. Iako je vrlo brzo pokazao dobro znanje, Hajduk se nikako nije uklapao u razred, a i razred ga je teško prihvatao, pa je čak i nastavnicima bio čudan i stran. Sa nastavnicom srpskog jezika se brzo posvađao, jer nije dozvoljavao da mu pretresa ranac, ali je brzo oslobođen kazne, jer je dokazao da je bio u pravu. Takođe je imao i nesuglasica sa razrednom starešinom, jer je jednom prilikom pokušao da je prevari, a onda kad je ona za to saznala, naljutila se na njega i kaznila ga.

Međutim, ni problemi kod kuće nisu bili beznačajni. Promenio je odnos sa roditeljima, a posebno sa tatom koji je mnogo radio, a slobodno vreme provodio odmarajući se, te nije imao puno vremena, kao nekada, da se šali i priča sa sinom. Hajduku je to zasmetalo, mislio je kako se sve promenilo na gore njihovim dolaskom u Beograd. Često je razmišljao o selu, o drugarima iz sela, pisao im nostalgična pisma i snažno želeo da može da vrati vreme. Jedina lepa stvar koja mu se dogodila jeste poznanstvo sa Vesnom, sa kojom je išao u razred i u koju je bio mnogo zaljubljen. Vesna je bila jedina koja ga je prihvatila takvog kakav jeste i koja je videla mnogo vrlina u njegovoj plemenitoj ličnosti. Zato je i ona bila zaljubljena u Hajduka, a nakon nekog vremena su postali par.

Hajduk počinje da se menja od trenutka kada se zaljubio. Činio je dobre stvari, ali je pravio i nestašluke. Sa Vesnom je  prvi put pobegao iz škole i otišao na Kalemegdan, a da to razredna nije znala. Sve mu se činilo mogućim i problemi kod kuće i u školi bili su nevažni. Vremenom je njegovo uklapanje postajala manja trauma i nekako se navikao na razred, a i drugari iz razreda su prihvatili njega. Kroz niz promena, nestašluka, prve svađe i tuče , velikih i malih sukoba i ostalih događaja, pripovedač otkriva kako se menja ličnost glavnog junaka, šta je važno u toj promeni i koliko su bitni svi dečiji nemiri, strahovi, zamišljenosti, jer iako deluju malima i rešivima, ipak su emotivno vrlo značajni.

Hajdukov život u Beogradu ispuniće i niz lepih trenutaka – dočekao je najlepšu Novu Godinu sa drugovima iz škole, društvo ga je konačno prihvatilo, te više nije bio odbačen i usamljen, a na kraju razreda je popravio ocene, odnosi u porodici su se konačno sredili. Roman se završava Vesninim odlaskom u Grčku na letovanje, Hajduk ostaje u Beogradu, gde će nestrpljivo čekati da se vrati.

Kroz lik ovog dečaka saznajemo koliko je put sazrevanja težak, da ga prate podjednako lepe i ružne stvari i ono najvažnije – da niko nije savršen, te da ne možemo očekivati da su dobra i vaspitana deca samo ona koja nikada nisu napravila nijednu grešku, jer skoro da takvo dete ne postoji, već je važno biti uz dete, bodriti ga, usmeravati i činiti da se oseća koliko odgovornim toliko i slobodnim, a upravo takvu misao je imao Gradimir Stojković, namenjujući ovaj roman deci, a pomalo i roditeljima.

Književni rod

epika

Kjniževna vrsta

roman

Tema književnog dela

Osmi razred kroz viđenje jednog hajduka u Beogradu.

Glavni likovi i njihove osobine

Hajduk: dostojanstven, drži reč, hrabar, strpljiv, osvetoljubiv, ponosan…Sporedni likovi: Vesna, Razredna, Himalaja, Indijanac, Cole, Godzila, Fizičar, Hemičar, Joca Koš, Toma, Mama, Tata, Roberta, Matematičar, Mikica, Olivera, Zorica, Sanja, Mišica, Trta, Mina, Petrović, Rakac, Đole, Babura…

Podjela djela na tematske celine:

  1. Upoznavanje sa Beogradom
  2. Usklađivanje sa novom školom
  3. Jedna Vesna
  4. Problemi
  5. Nova godina
  6. Roberta
  7. Rat
  8. Eksukrzija
  9. Kraj osmog razreda

Add comment

Oglasi

Kategorije

Oglasi

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.